Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Summis viribus victor

  • Oosterlee

    Als eerder gevraagd via gastenboek op Huzaren van Boreel side (en helaas geen reacties) weet iemand wat de woorden Summis, viribus, victor betekenen ?

    Het raadplegen van Latijnse woordenboek en internet geven mij niet het antwoord.

    Ik ben toch niet de enige''kolenboer'' die dit niet weet?

    Dank voor reacties.

  • Ziender

    Neem eens contact op met de regimentsadjudant… http://www.huzarenvanboreel.nl of het Cavaleriemuseum in Amersfoort…

    Boreel!

  • Ron van Verseveld

    Summis (hoog) is de overtreffende trap meervoud van super en betekent dus hoogste, meeste, beste.

    Viribus is het meervoud van vis dat kracht, vermogen, middel betekent.

    Beide woorden staan in de vijfde naamval, wat betekent door of met: je zou dus kunnen vertalen: met de beste of hoogste of meeste krachten of middelen of vermogens.

    Victor betekent overwinnaar; vergelijk ons woord victorie en het staat in de eerste naamval enkelvoud.

    Letterlijk vertaald zou je dus kunnen zeggen:

    door of met alle krachten, middelen, vermogens ben ik overwinnaar.

    Iets vrijer vertaald zou ik zeggen:

    door (inzet van) alle middelen ben ik overwinnaar of met inspanning van alle krachten ben ik overwinnaar of nog vrijer

    “Met inzet van alle krachten overwin ik”

  • Oosterlee

    Dank voor de verklaring. Gisteren heb ik doorgegeven aan C.Ooteman(webmaster 102) de verklaring die ik inmiddels had gevonden n.l.Verenigende Krachten Overwinnen. Komt overeen met wat u zegt.

  • R.A.E.Fassaert

    Dit is Latijn. Ik weet er wel iets van. Victor is (de) overwinnaar. Summus is een bijvoeglijk naamwoord, dat betekent hoog(gelegen). Het staat in de verbuigingsvorm 3e persoon meervoud: summis. Viribus is ook de verbuigingsvorm 3e persoon meervoud van vis, is kracht of geweld. Dus het betekent zoiets als: overwinnaar met alle krachten en geweld. Of: winnaar door opperste krachtsinspanning en geweld.Oosterlee schreef:

    >

    >

    > Als eerder gevraagd via gastenboek op Huzaren van Boreel side

    > (en helaas geen reacties) weet iemand wat de woorden Summis,

    > viribus, victor betekenen ?

    >

    > Het raadplegen van Latijnse woordenboek en internet geven mij

    > niet het antwoord.

    >

    > Ik ben toch niet de enige''kolenboer'' die dit niet weet?

    >

    > Dank voor reacties.

  • R.A.E.Fassaert

    Nog een kleine correctie. Summis viribus victor zou kunnen betekenen: Winnaar met behulp van alle krachtsinspanningen en geweld. Maar het zou ook kunnen betekenen: Hij die de hogere machten en krachten bedwongen heeft. Dat weet ik niet zeker.

    Viribus is de 3e of 5e naamval meervoud van vis (=geweld). Summis is de 3e of 5e naamval meervoud van summus (=hoog, of hoger).

  • R.A.E.Fassaert

    Summis viribus victor = Met hoge krachtsinspanning (is hij) winnaar (geworden).

  • R.A.E.Fassaert

    Bij: School Reserve Officieren Cavalerie 85 jaar, zag ik de wapenspreuk staan “Summis Viribus Victor”.

    En bij: 104 Recce batallion, van de Huzaren van Boreel 190 jaar (reunie) zag ik deze spreuk ook staan.